Jump to content
[[Template core/global/global/lkeyWarning is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Czym jest Speedrun?


Bubi
 Share

Recommended Posts

Wielu z Was dopiero rozpoczyna zabawę z modem typu Speedrun. Jest on często mylony z Deathrunem, gdyż obydwa mody są do siebie bardzo podobne i gra się na tych samych mapach. Jednak na Speedrunie cel gry jest zupełnie inny niż na bardziej popularnym DR.

1. Co to w ogóle jest Speedrun?

Speedrun to w wolnym tłumaczeniu "prędkie bieganie". Wystarczy słowo prędkie zamienić na szybkie i już wszyscy wiemy o co chodzi na tego typu serwerach. Naszym zadaniem jest jak najszybsze pokonanie mapy. Na mapie przeszkodami są różne elementy pułapek, które jednak w odróżnieniu do Deathruna nie są uruchamiane przez TT. Dlaczego? Dlatego, że na Speedrunie żaden gracz nie jest po stronie TT, gdyż mijałoby się to z celem, jakim jest, jak już wspominałem jak najszybsze przejście mapy od początku do punktu końcowego. Punkt końcowy jest oznaczany takim kwadratem:

amxx_1301852504__1.jpg

Po dojściu do takiego kwadratu zapisuje się nasz czas, a kolor kwadratu zmienia się na zielony. Warto również dodać, że aby ukończyć swój bieg nie trzeba być dokładnie w kwadracie. Można być pod nim lub nad nim, ale muszą to być małe odległości.

Na serwerach typu Speedrun gra się na mapach zaczynających się nazwą na deathrun_ lub speedrun_

2. Jak biegać, by osiągnąć jak najlepszy czas

Na serwerze Speedrun wgrany jest AutoBunnyHop. Pozwala on na o wiele szybsze bieganie, niż na innych serwerach. Standardowa prędkość w CounterStrike'u waha się od 200 do 250 jednostek. Zależne jest to od tego z jaką bronią biegniemy. Z pluginem AutoBunnyHop możemy osiągnąć prędkość kilku a nawet kilkunastu tysięcy jednostek! Zapewnia to o wiele ciekawsze wrażenia niż w normalnej grze. Jednak nie jest to tak łatwe jak mogłoby się wydawać. Trzeba umiejętnie korzystać z pluginu jakim jest BunnyHop. Nie wystarczy tylko bezmyślnie naciskać spację.

Aby perfekcyjnie nauczyć się BunnyHopa często trzeba poświęcić wiele godzin na nauce a później na doskonaleniu tej techniki. Zamieszczam tutaj krótki poradnik, który jednak nie zastąpi Wam treningu praktycznego:

1) Gdy biegniesz puszczasz klawisz "W" i przytrzymujesz klawisz skoku (w podstawowych ustawieniach jest to spacja). Klawisz skoku trzymamy cały czas, do ukończenia biegu.

2) Zaczynamy robić tzw. strefy. Jest to najtrudniejsza sztuka w Speedrunie - sztuka rozpędzania się. Im płynniej robione są strefy tym szybciej biegniemy.

3) Naciskamy klawisz "A" i w tym samym momencie obracasz myszkę delikatnie w lewo (15-30° - Przy omijaniu przeszkód można obracać o wiele większym kątem)

4) Po pierwszej strefie naciskamy klawisz "D" i w tym samym momencie obracamy myszkę delikatnie w prawo (15-30° - Przy omijaniu przeszkód można obracać o wiele większym kątem).

5) Bez przerwy powtarzamy punkt 3 i 4. Trzeba to robić szybko i precyzyjnie, ale nie gwałtownie.

Pamiętaj! Zero gwałtownych ruchów i cały czas trzymamy przycisk skoku.

3. Rekordy

Nasze najlepsze czasy, czyli to, co jest najważniejsze w tym pluginie.

Każdemu graczowi w pamięci pluginu zapisuje się tylko i wyłącznie jego najlepszy czas przejścia mapy. Oznacza to, że gdy pobijemy swój rekord, to nie będzie sposobu by sprawdzić, jaki czas mieliśmy w innych biegach.

Zapis zapisem, ale ostatni czas mapy zawsze wyświetla się po dobiegnięciu do punktu końcowego. Jeżeli jednak w tym biegu nie pobiliśmy swojego rekordu to po jego zniknięciu już nigdy nie będziemy mogli wyświetlić tego czasu.

W każdej chwili możemy wyświetlić piętnaście najlepszych wyników na danej mapie. Aby to zrobić wystarczy wpisać w say'u: /top15

4. Co po przejściu mapy?

Po przejściu mapy oprócz pokazania nam czasu, w jakim ją przeszliśmy, i jego ewentualnym zapisie nie dzieje się absolutnie nic. No, może z wyjątkiem wzrostu satysfakcji i zmiany koloru kwadracika na zielony :) Aby zacząć nowy bieg wystarczy się zabić, wpisując "kill" w konsolę, lub spadając z trasy w dół. Warto też dodać, że gdy podczas biegu wypadniemy z trasy automatycznie giniemy, a plugin przenosi nas na respawn CT, gdzie zaczynamy bieg od początku z wyzerowanym czasem.

Zadajecie sobie pewnie pytanie, czy inni gracze nie będą nam przeszkadzać w biegu? Otóż nie ma takiej możliwości. FriendlyFire nie jest włączone, a każdy z graczy ma model postaci typu duch, co oznacza, że zawodnicy mogą przez siebie przenikać (tylko i wyłącznie przez innych graczy, nie jest możliwe przeniknięcie np. przez ścianę).

Jeżeli chcesz pooglądać innych graczy, jak radzą sobie na mapie chcesz wejść na specta. Naciskasz M i... widzisz, że nie można zmienić drużyny. Jest jednak możliwość wejścia na specta, i oglądania innych graczy. Aby to zrobić wystarczy wpisać w konsolę: jointeam 2.

Mam nadzieję, że poradnik okaże się przydatny chociaż dla kilku osób :)

Źródło: cs-hax.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Privacy Policy.